Core Web Vitals
Als je een website ontwikkelt, een landingspagina schrijft of een blog tikt, wil je natuurlijk dat deze bovenaan in Google verschijnt. Daar is meer dan hocus pocus voor nodig. 🪄 De Core Web Vitals spelen daar namelijk een belangrijke rol in. Dit zijn de metrics die Google gebruikt om de gebruikservaring van je website te meten. Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van de Core Web Vitals? Wij regelen het voor je. Zonder blabla, mét resultaat.Â


Wat zijn de Core Web Vitals?
De Core Web Vitals zijn drie metrics die Google gebruikt om de gebruikerservaring van je website te meten. Deze metrics zijn: Largest Contentful Paint (LCP), Interaction to Next Paint (INP) en Cumulative Layout Shift (CLS).Â
Bron afbeelding: Google Search Central
Largest Contentful PaintÂ
Met Largest Contentful Paint wordt aangegeven hoe lang het duurt voordat het grootste element op de webpagina, zoals een afbeelding, tekstblok of video, geladen is. Het gaat alleen over het deel dat meteen zichtbaar is op je website zonder te scrollen, oftewel: het deel dat meteen zichtbaar is zodra je de website opent. De ideale LCP is maximaal 2,5 seconden.
Interaction to Next Paint
Interaction to Next Paint is de nieuwe metric die de First Input Delay sinds maart 2024 vervangt. Deze metric meet hoe snel je website reageert op álle gebruikersinteracties, zoals het aanklikken van een button en het bekijken van een video. De oude metric FID kijkt alleen naar hoe lang het duurt voordat de webpagina reageert op de allereerste interactie van de gebruiker. Een goede INP zit onder 0,2 seconden.
Cumulative Layout Shift
Cumulative Layout Shift meet hoe onverwacht content op je pagina verschuift, bijvoorbeeld als een tekstblok ineens naar beneden springt door een pop-up van een advertentie. Verschuivingen kunnen ook komen doordat er geen vaste afmetingen zijn toegevoegd aan afbeeldingen en video’s of door responsieve advertenties. Die worden namelijk automatisch aangepast aan de beschikbare ruimte op een webpagina. Een stabiele pagina is belangrijk voor een goede gebruikerservaring.
Â

Core Web Vitals en SEO
De Core Web Vitals zijn om meerdere redenen belangrijk. Ze helpen je hoger in de zoekresultaten te komen, want Google geeft de voorkeur aan snelle en gebruiksvriendelijke websites. Het is dus een rankingfactor. En dat is natuurlijk precies waar het bij SEO (Search Engine Optimization) om draait. Bovendien verhoog je ook het conversiepercentage, want een snelle, stabiele website zorgt voor een betere gebruikerservaring. Twee vliegen in één klap.Â
Core Web Vitals laten optimaliseren
Is de LCP van je webpagina hoger dan 2,5 seconden? Of heb je veel verschuivingen op je website? Geen zorgen, Blue Flamingos to the rescue! 🦸
Met onze Core Web Vitals scan zoomen we in op de drie metrics. Met verschillende tools meten we de laadsnelheid, controleren we hoe snel je website reageert op gebruikersinteracties en kijken we of elementen op je pagina verschuiven tijdens het laden.
Is er nog werk aan de winkel? Dan kunnen onze developers én marketeers de Core Web Vitals voor je optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan:
- Supersnelle hosting: we upgraden je hosting om de snelheid van je hele website te verbeteren.
- Javascript verbeteren: we splitsen de code van Javascript op kleinere delen, waardoor je website sneller reageert op acties van de bezoeker.
- Laden van afbeeldingen: we zorgen dat afbeeldingen pas worden geladen wanneer ze in beeld komen, waardoor je pagina veel soepeler laadt.
- Media en advertenties aanpakken: we geven afbeeldingen en advertenties vaste afmetingen en voorkomen zo vervelende verschuivingen op je pagina.
Hiermee zorgen we ervoor dat jouw website hoger scoort in de zoekresultaten. Klaar voor de start? 🚀
Core Web Vitals verbeteren: plan van aanpak
Om je Core Web Vitals aan te pakken gaan we via een drie-delig stappenplan te werk.
1) Scan van de website
We beginnen met een scan van de website via tooling waarmee we de Core Web Vitals kunnen meten. Met Google PageSpeed Insights of Lighthouse maken we deze scan, waarmee we uitgebreide informatie kunnen inzien over de scores. Zo kunnen we opsporen wat het grootste element is dat geladen moet worden (LCP), hoe snel je website interactief is (FID) en welke elementen verschuiven tijdens het laden (CLS).
2) Rapport doornemen
Na het opstellen van een volledige analyse met concrete actiepunten, zullen we het rapport aan je presenteren. We nemen het door en kijken hoeveel werk het gaat kosten om de waardes goed te optimaliseren. Met de inschatting van het werk kan jij beslissen of en hoe je het wilt gaan aanpakken en of je dit door ons wilt laten doen.
3) Aan de bak!
Mogen we knallen? Dan gaan we los! Afhankelijk van de hoeveelheid werk om de Core Web Vitals tot gewenste waardes te krijgen, gaan een of meerdere developers aan de bak. Binnenkort geniet jij van de winst van je goede Core Web Vitals scores!
Â