Artificial Intelligence: zo zet jij het in als online marketeer!
Artificial Intelligence (AI) / Kunstmatige Intelligentie kun je op allerlei manieren inzetten op verschillende gebieden. Van economie, toerisme, gezondheid en welzijn tot onderwijs. Dagelijks maken we gebruik van Artificial Intelligence. Slechts enkele voorbeelden zijn je smartphone, elektrische auto, slimme wasmachine of het CRM systeem op werk. Zo helpt AI je de route te vinden rekening houdend met wegwerkzaamheden, demonstraties en je actieradius.


Ruud Raaijmakers
Eigenaar / Strateeg
Gepubliceerd op
30 Aug. 2023
Bijgewerkt op
06 Feb. 2025
Na het lezen van dit artikel weet jij wat de mogelijkheden zijn van AI en wat jij er als online marketeer mee kunt doen. Betekent dit dat contentmarketeers, copywriters en designers straks overbodig zijn? Lees snel verder!
De afgelopen 10 jaar is AI ingezet door de allergrootste bedrijven zoals Facebook, Google en Tesla, maar ook dichter bij huis zoals KPN en Adyen. Vanwege de hoge investeringen bleef het MKB en de professional achter op dit gebied. Tot nu! De afgelopen tijd zijn er allerlei apps en tools ontwikkeld die gratis of voor weinig geld te gebruiken zijn, waardoor iedereen met AI kan werken.
Een van de coolste toepassingen van AI is het creëren van tekst en ontwerpen. Door de invoer van een aantal steekwoorden of onderwerpen creëren apps zoals Copy.ai, Midjourney en DALL·E 2 uniek gegenereerde tekst of afbeeldingen. Je kunt de tekst of het beeld vervolgens verder verfijnen op basis van extra input. Een mooie aanvulling voor een designer of tekstschrijver!
Content creatie met behulp van AI
Het schrijven van unieke teksten kan erg lastig zijn, bijvoorbeeld als een contentmarketeer veel teksten schrijft over hetzelfde onderwerp. Met onze website weflycheap merken wij dit regelmatig. Teksten schrijven over producten die vrij generiek zijn, zoals een strijkijzer of broodtrommel, is ook lastig. Een writers block komt regelmatig voor bij het schrijven van formele teksten, waarbij de diversiteit aan woorden gering blijkt en er veel herhaling is. Hiervoor kan copy op basis van AI een mooie aanvulling zijn!
De tekst die gegenereerd wordt, is in de meeste gevallen zeker niet geschikt om 1 op 1 over te nemen zonder aanpassingen. Ook hele teksten genereren blijkt vaak lastig. Alinea’s blijken beter te werken. Je eigen input is natuurlijk ook van belang. Hoe meer woorden en hoe beter de ingevoerde zinnen, hoe beter het resultaat. Met de hulp van AI en genoeg oefening produceer je teksten sneller en in veel gevallen is de kwaliteit ook hoger! In Afbeelding 1: input van tekst via Copy.ai en Afbeelding 2: output van tekst via Copy.ai laten we zien hoe het precies werkt.
Afbeelding 1: input van tekst via Copy.ai
Afbeelding 2: output van tekst via Copy.ai

Designen met AI
Een van de gaafste toepassingen van AI is het creëren van afbeeldingen en designs. Door middel van in het invoeren van tekst maken applicaties als Midjourney en DALL·E 2 hier afbeeldingen van. Vervolgens kan je de afbeelding verder finetunen op basis van je input.
Voorbeeld
Input: “blue flamingo in the rainforest, beautiful reflection from the water, highly defined beak, elegant background, hyper detailed, detailed render, 8k”.

Ik koos de tweede afbeelding. Deze liet ik vervolgens verder upscalen en refinen door de AI, wat leidde tot het onderstaande resultaat. Niet slecht, voor een eerste poging!
De applicaties worden de komende jaren alleen maar beter. Over een paar jaar zullen deze applicaties deel uitmaken van de toolkit van een designer, om zo met meer gemak designs en afbeeldingen te kunnen maken. Bovendien helpt AI ook mensen zonder photoshop skills om hun ideeën om te zetten in afbeeldingen. Dit gaat voor een explosie van originaliteit en creatie zorgen!

Enkele andere voorbeelden:
Input: “samurai holding sword battle stance, octane render, unreal engine, portrait, ultra detailed, epic scene, hyper realistic, hard shadows, 8K, dark, shadows, long hair, telephoto lens, bokeh city background”.

Input: “mark rutte looking like a tough guy sitting on a motorcycle, hyper realistic”.
De toekomst van Artificial Intelligence
We begonnen dit artikel met de vraag of contentmarketeers, copywriters en designers overbodig zullen worden. Het antwoord is: nee! Je raadt het al; een gedeelte van deze tekst is gemaakt met AI content. Maar de input, creativiteit, bijsturing en beoordeling van de professional is cruciaal voor AI en bepaalt voor het belangrijkste gedeelte de output.
De marketeers die deze tools het beste weten te gebruiken zullen hier ontzettend veel waarde en creativiteit uit halen!
